PaperTrains.nl
PaperTrains.nl ontwerpt bouwplaten voor kartonnen schaalmodellen van Nederlands spoorwegmaterieel

Blokkendozen


In 1920 werd een begin gemaakt met de electrificatie van het Nederlandse spoorwegnet. Het rijdend materieel dat werd aangeschaft kreeg al gauw de bijnaam "Blokkendoos". Tussen 1924 en 1934 werden ca. 170 motorrijtuigen gebouwd, deels bij Werkspoor Amsterdam en deels bij Beynes Haarlem, ze waren in gebruik tot ca. 1970. De electrische uitrusting was van Heemaf Hengelo of van Metropolitan Vickers Manchester. De vier gelijkstroomelectromotoren hebben elk een vermogen van 225 PK (165 KW) bij 830 omw/min. De maximum snelheid van een "Blokkendoos" is 115 km/u, het gewicht 60 ton, de lengte ca. 20m. Het Spoorwegmuseum Utrecht heeft nog een Blokkendoostreinstel dat voor speciale ritten kan worden gehuurd.

Meer info over deze treinen
(c) 2006-2017 J. Veldman & BigBird Productions